Lepszą dostępność i wzrost atrakcyjności środków komunikacji miejskiej zapewni:
– więcej tras tramwajowych
– zwiększenie gęstości linii autobusowych
– preferowanie środków transportu zbiorowego w ruchu miejskim, w szczególności na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną
– tworzenie wygodnych węzłów przesiadkowych
– wymiana taboru na niskopodłogowy, cichy i z niską emisją zanieczyszczeń oraz z odpowiednią liczbą miejsc siedzących
– budowa wygodnych wiat przystankowych
– poprawa wygody dojścia do przystanków.
Ważnym narzędziem promocji środków transportu zbiorowego jest również system ogólnodostępnej, szybkiej i ciągle aktualizowanej informacji pasażerskiej, umożliwiający optymalne planowanie podróży, przy minimalizacji strat czasu na przesiadki i oczekiwanie na przystankach. Szczególnie przydatna przy planowaniu podróży jest informacja dostępna w Internecie, z aplikacjami zawierającymi wariantowanie podróży z uwzględnieniem jej całkowitego czasu i ponoszonych kosztów. Możliwość łatwego wyszukiwania optymalnych połączeń może skłonić do zaniechania korzystania z samochodu, co stanowi główny postulat polityki zrównoważonego transportu miejskiego.