Miasta dla rowerów

Miasta dla Rowerów (MdR) to ogólnopolska sieć organizacji i osób działających na rzecz praw rowerzystów i popularyzacji roweru jako przyjaznego dla środowiska środka transportu w mieście i poza nim. 

Sieć  funkcjonuje od 1995 roku jako dobrowolne porozumienie lokalnych stowarzyszeń, grup nieformalnych oraz pojedynczych osób skupionych wokół realizacji wspólnych celów, a zarazem jako projekt Zarządu Głównego Polskiego Klubu Ekologicznego. Od początku 2011 roku Miasta dla Rowerów są ogólnopolskim stowarzyszeniem z siedzibą we Wrocławiu.

Współpraca

Przedstawiciele sieci MdR ściśle współpracują obecnie z: Parlamentarną Grupą ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej, Ministerstwem Infrastruktury, Generalna Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz wieloma lokalnymi władzami samorządowymi.

Poszczególne ośrodki sieci Miasta dla Rowerów od wielu lat współpracują z lokalnymi samorządami (m.in. w Gdańsku, Krakowie, Wrocławiu). Na poziomie ogólnopolskim przedstawiciele sieci MdR ściśle współpracują obecnie z: Parlamentarną Grupą ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej oraz Ministerstwem Infrastruktury w zakresie zmian przepisów ustawy Prawo o Ruchu Drogowym i rozporządzeń wykonawczych. MdR współpracuje także z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, gdzie w 2009 roku powstał Zespół ds. Ścieżek Rowerowych.

Cele MdR

  • poprawa warunków poruszania się na rowerze w miastach i poza nimi,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem słabszych (niechronionych) uczestników ruchu,
  • popularyzacja roweru jako przyjaznego dla środowiska środka transportu,
  • poprawa jakości życia przez zwiększenie swobody wyboru środka transportu,
  • dbanie o wizerunek ruchu rowerowego w Polsce.

Działania MdR

  • Kształtowanie pro-rowerowej świadomości – popularyzacja idei zrównoważanego transportu, budowanie powszechnej świadomości korzyści płynących z rozwoju ruchu rowerowego oraz popularyzacja bezpiecznych zachowań komunikacyjnych wśród kierowców i rowerzystów (masowe imprezy rowerowe, projekty edukacyjne, biuletyny, podręczniki, szkolenia, seminaria itp.);
  • Publiczna reprezentacja interesów rowerzystów – wsparcie oddolnych inicjatyw i kampanii pro-rowerowych, aktywny dialog publiczny z władzami samorządowymi i instytucjami państwowymi (konsultacje społeczne, wydawanie opinii, stanowisk, itp.) oraz organizowanie opinii publicznej poprzez współprace z mediami (konferencje prasowe, demonstracje, happeningi uliczne, itp.).
  • Propagowanie rowerowego know-how – upowszechnianie najnowszej fachowej wiedzy na temat najlepszych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i wygodę jazdy rowerem w miastach, zarówno wśród polskich organizacji rowerowych jak i wśród samorządów i sytuacji państwowych (konsultacje, warsztaty, szkolenia, seminaria, opracowywanie koncepcji, strategii rozwoju ruchu, itp.).

Misja MdR

Rower jest najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu. Jego możliwości są ogromne, ale wciąż niedocenione. Jest najsprawniejszym energetycznie urządzeniem, wymyślonym przez człowieka. W tym samym czasie i zużywając tyle samo energii, na rowerze pokonamy blisko czterokrotnie większą odległość, niż gdybyśmy poruszali się pieszo. Przy tym rower zajmuje bardzo mało miejsca i nie emituje żadnych zanieczyszczeń ani hałasu. Dlatego chcemy, żeby w naszych miastach można było wygodnie i bezpiecznie poruszać się na co dzień rowerem do pracy, szkoły czy na zakupy. Uważamy, że rower może i powinien być alternatywą dla samochodu w mieście – a przynajmniej jego skutecznym i znaczącym uzupełnieniem.

Sieć MdR jest rzecznikiem interesu użytkowników rowerów – słabszych (niechronionych) uczestników ruchu. Domagając się ułatwień dla rowerzystów, występujemy także w faktycznym interesie całego społeczeństwa; wzrost ruchu rowerowego przyczynia się do poprawy stanu środowiska oraz zmniejszenia całkowitych (prywatnych, publicznych i zewnętrznych) kosztów transportu. Ułatwienia dla rowerzystów sprzyjają ogólnej poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego i podnoszą jakość życia poprzez zwiększenie wolności wyboru środka transportu i poprawę mobilności wszystkich grup społecznych.

Najważniejsze projekty

  • Gdański Rowerowy Projekt Inwestycyjno – Promocyjny – modelowy i pionierski w skali polskiej projekt przygotowany dla Gdańska, na który MdR pozyskało milion dolarów z Global Environment Facility (Fundusz Środowiska Globalnego, GEF), realizowany w latach 2002-2006, zakończony powstaniem infrastruktury rowerowej o wzorcowej jakości. Łączny budżet projektu wyniósł ok. 3 mln dolarów. Obecnie projekt jest kontynuowany przez samorządy Gdańska, Sopotu i Gdyni ze środków unijnych. Operatorzy projektu: Obywatelska Liga Ekologiczna Gdańsk, Polski Klub Ekologiczny Zarząd Główny Kraków, Urząd Miasta Gdańska;

Za i więcej: www.miastadlarowerow.pl

mdr_c_t